loading...
A E M - IAUKhSh
دانشجویان مددکاری اجتماعی خمینی شهر بازدید : 74 جمعه 15 اردیبهشت 1391 نظرات (1)

 
جستارهایی در زمینه ازدواج بهنگام و علل افزایش سن در ازدواج  
    
پرهیز از تأخیر در امر ازدواج
ازدواج، مسئله مهمی است که اگر در زمان مناسبش صورت بگیرد، شکلی موفق می‏یابد. حال آنکه تأخیر بیش از حد در ازدواج، آثار مخربی برای فرد و جامعه در پی دارد.
دست‏آوردهای تشکیل زندگی مشترک، بر کل سرنوشت فرد اثرگذار است و اگر در زمانی زودتر از موعد یا دیر هنگام به آن اقدام شود، تأثیر مورد انتظار را بر زندگی فرد و جامعه نخواهد داشت. نیاز واقعی به ازدواج، مانند درختی است که ریشه‏هایش در خاک وجود انسان استقرار یافته و دیگر جدا از او نیست، بلکه جزئی از وجود اوست. بر این اساس، بی‏توجهی به نیاز واقعی خود و برآوردن دیر هنگام آن، سبب بروز مشکلات روحی و روانی برای شخص می‏شود و او را از آرامشی که لازمه طبیعی یک ازدواج بهنگام است، محروم می‏سازد.
پیام متن:
تأخیر در ازدواج، گاه اختلال‏های روحی و روانی در فرد ایجاد می‏کند.
ازدواج بهنگام
نیاز جنسی، بخش جدایی‏ناپذیر ماهیت زیستی - روانی و اجتماعی انسان است که چگونگی پاسخ‏گویی به آن، نقش بسیار مهمی در سلامت روانی فرد و جامعه دارد. بر اساس آموزه‏های دینی، تأمین این نیاز از راه شرعی و معقول ازدواج، آن هم در زمان مناسب سبب ایجاد آرامش خاطر، رشد شخصیت و استمرار حیات سالم بشری می‏شود. حال اگر چنین امکانی فراهم نیاید، انحراف‏های جنسی و بی‏بندوباری‏های اخلاقی رخ می‏دهد. «اسلام در تأسیس کانون زندگی مشترک، به عنوان یکی از بهترین و مهم‏ترین رسوم اجتماعی انسان‏ها، اگرچه سن خاص و معینی را توصیه نمی‏کند، بلوغ نکاح را به معنای رسیدن به سن حصول استعداد و آمادگی ازدواج و میل فرد به همسرداری و سرپرستی خانواده یادآور می‏شود.» بدین ترتیب، معیار درست ازدواج، احساس نیاز به ازدواج، قدرت تولیدنسل و رسیدن به حد رشد؛ یعنی توانایی بر تشخیص مصلحت خویش است. سیره معصومین علیهاالسلام در تعیین سن ازدواج، ترغیب پیروان به ازدواج در آغاز جوانی است. پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله در این باره می‏فرماید:
هیچ جوانی نیست که در دوره جوانی خود ازدواج کند، مگر آنکه شیطان فریاد برآورد: وای بر او، دو سوم دینش را از (گزند) من حفظ کرد، باشد که در حفظ یک سوم دیگر، تقوای خدا در پیش گیرد.
پیام متن:

دانشجویان مددکاری اجتماعی خمینی شهر بازدید : 199 پنجشنبه 14 اردیبهشت 1391 نظرات (2)
چه ازدواج کرده باشید، چه نکرده باشید، باید این را بخوانید!

وقتی آن شب از سر کار به خانه برگشتم، همسرم داشت غذا را آماده می‌کرد، دست او را گرفتم و گفتم، باید چیزی را به تو بگویم. او نشست و به آرامی مشغول غذا خوردن شد. غم و ناراحتی توی چشمان
ش را خوب می‌دیدم.

یکدفعه نفهمیدم چطور دهانم را باز کردم. اما باید به او می‌گفتم که در ذهنم چه می‌گذرد. من طلاق می‌خواستم. به آرامی موضوع را مطرح کردم. به نظر نمی‌رسید که از حرفهایم ناراحت شده باشد، فقط به نرمی پرسید، چرا؟

از جواب دادن به سوالش سر باز زدم. این باعث شد عصبانی شود. ظرف غذایش را به کناری پرت کرد و سرم داد کشید، تو مرد نیستی! آن شب، دیگر اصلاً با هم حرف نزدیم. او گریه می‌کرد. می‌دانم دوست داشت بداند که چه بر سر زندگی‌اش آمده است. اما واقعاً نمی‌توانستم جواب قانع‌کننده‌ای به او بدهم. من دیگر دوستش نداشتم، فقط دلم برایش می‌سوخت.


دانشجویان مددکاری اجتماعی خمینی شهر بازدید : 86 پنجشنبه 14 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

تلویزیون از کودکان نابغه نمی سازد


زمان در سالهای اولیه زندگی یک کودک ارزش زیادی دارد، او هر چه شما انجام دهید را تماشا می کند و می آموزد
این ادعا همیشه خوب به نظر می رسد، کودک را جلوی ویدئو یا تلویزیون بنشانید، سپس در زمان کوتاهی او حرف زدن را یاد میگیرد و باهوش تر از بچه ی همسایه می شود. در آخرین مطالعات انجام شده بروی تاثیر برنامه های محبوب تلویزیونی بر کودکان، به نظر می رسد این امر بیشتر از آنکه خوب باشد، مضر است و حتی ممکن است در کودکان تاخیر تکلم ایجاد کند.

دانشجویان مددکاری اجتماعی خمینی شهر بازدید : 95 پنجشنبه 14 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

تعريف سازمان غير دولتي
NGO مخفف اصطلاح (Non Governmental Organization)
 معادل فارسي كلمه سازمان غير دولتي است. تشكل غير دولتي سازماني با شخصيت حقوقي مستقل، غير دولتي و غيرانتفاعي است كه براي انجام فعاليت داوطلبانه با گرايش هاي غير سياسي و براساس قانونمندي و اساسنامه مدون و با رعايت چارچوب قوانين موضوعه كشور و مفاد آئين نامه هاي اجرايي آن فعاليت
مي نمايد.با توجه به معيارهاي بين المللي سازمان غير دولتي اينگونه تعريف مي‌شود : (يك سازمان مستقل، غير دولتي و داوطلبانه از گروهي از شهروندان كه با يك هدف مشترك اجتماعي گرد هم مي آيند و در مقابل آن قشر از مردم كه ادعاي خدمت به آنها را دارند، مسئول مي‌باشند).
سازمانهاي غير دولتي جوانان
كشور ايران با حضور جمعيت گسترده جوانان داراي منابع انساني عظيم و قابل سرمايه گذاري است. اينكه جوانان يك فرصت باشند يا بدل به يك تهديدواقعي شوند به نوع نگاه مديران جامعه ايران و نيز به نوع سياستگذاري و برنامه ريزي در امور جوانان مربوط است. در صورتيكه يك حوزه عمومي قوي و پويا باعث جلب مشاركت جوانان شود و حضور سازمان يافته جوانان در سطح ملي و به ويژه در قالبهاي غيردولتي و خود جوش به رسميت شناخته شود و نتايج مشاركت اجتماعي و دريافتهاي جوانان دركل جامعه مؤثر و نافذ گردد، مي توان اميدوار بود جوانان ضمن هويت يابي مؤثر در دوران جواني، وارد فرايند كامل ادغام اجتماعي شوند و با احساس يگانگي با جامعه، نقش تأثير گذار خود را در قالب موتور محركه توسعه اقتصادي، اجتماعي، سياسي و فرهنگي به اجرا در آورند.قابل ذكر است سازمانهاي غيردولتي جوانان در محدوده سني 14 تا 29 سال مي‌تواننداز طريق سازمان ملي جوانان اعتبار نامه فعاليت دريافت نمايند.
ويژگي هاي سازمان غير دولتي
بخشي از ويژگي هاي لازم براي يك سازمان غيردولتي به شرح ذيل مي‌باشد:
1- داوطلبانه بودن
2- خود جوشي و نياز طبيعي (پاسخگويي به نيازهاي بخشي ازجامعه
3- هويت و شخصيت مستقل (غير دولتي)
4- غيرانتفاعي و غير تجاري بودن
5- غير سياسي بودن
6- داراي هدف و برنامه فعاليت مشخص
7- داراي نظام عضو گيري
8- داراي اساسنامه مدون و آئين نامه هاي اجرايي
9- ملزم به رعايت چارچوب قوانين موضوعه كشور
10-داراي اركان و ساختار تشكيلاتي 
11- شفافيت و پاسخگويي
12- باانگيزه بالا و متعهد

 || نویسنده: محمدرضا حسن نژاد||

دانشجویان مددکاری اجتماعی خمینی شهر بازدید : 78 پنجشنبه 14 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

کودک آزاری   کودک آزاری باید گزارش شود و چرا؟
قربانیان آزار احتیاج به کمک دارند. آزاردهندگان هم احتیاج به کمک دارند. زیرا هر دو آنها قربانیانی هستند که در حلقه رفتارهای وحشیگرانه و بی رحم گرفتارند . مهم است که به نکات زیر در این رابطه توجه کنیم:
-بیشتر افراد والدین بددهنی و فحاشی فرزندان خود را بسیار هم دوست می دارند ولی نه درست ....
-بسیاری از آزاردهندگان خودشان در کودکی مورد آزار بوده اند.
-برای بسیاری از آزار دهندگان، مداوا و توانبخشی نتیجه مثبت دارد.
-آموزش کودکان آزار دیده شناخته شده به سلامت خود آنها و سلامت جامعه کودک کمک میکند. با این پیش فرض، بسیار مهم است که به آزار دهندگان کمک شود تا بتوانند به این سیکل معیوب پایان دهند...

......

نویسنده:ف.فخاری

دانشجویان مددکاری اجتماعی خمینی شهر بازدید : 71 پنجشنبه 14 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

چیستی خود شیفتگی؟
كلمه نارسنيوم از افسانه ي يوناني در مورد جواني به نام نارسيس برگرفته مي شود كه عاشق تصوير خود در آب شد .و چون هر گز نتوانست به تصوير دست يابد (تصوير ي كه فكر مي كرد پري دريايي باشد) غمگين گشت عاقبت مُرد .
نشانه هاي مختلفي در اختلال خود شيفته وجود دارد از جمله : احساس افراطي اهميت داشتن وانتظار التافات ويژه : نياز به توجه مستمر، عزت نفس شكننده ، فقدان همدردي وعلاقه ديگران .
افراد داراي اين اختلال اغلب باروياهايي در مورد موفقيت نامحدود ودرخشان ، صورت وزيبايي وروابط عاشقانه ي آرماني ، اين گونه فكر مي كنند كه مشكلات يكتا وبي همتايي دارند وتنها افراد هم سطح خودشان آنها را درك مي كنند .

..................

نویسنده: ز.رباني



دانشجویان مددکاری اجتماعی خمینی شهر بازدید : 146 پنجشنبه 14 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

جنون جوانی! گل بیماری روانی

اسکیزوفرنی یا همان جنون جوانی کَه طی آن فرد هماهنگی ، همگونی بین عواطف، تفکر و رفتار آنها مشاهده نمی شود. اسکیزوفرنی زمینه ژنتیکی دارد و تقریباً 1% از جمعیت را مبتلا می سازد. بیماران قبل از شروع بیماری، افرادی گوشه گیر، نسبتاً منزوی، درونگرا، خیال پرداز و دارای دوستان معدودی هستند و از بازی هایی که مستلزم رقابت باشند پرهیز می کنند.

این افراد علاوه بر برهذیان و توهم دارای ظاهری ژولیده و نامنظم و انفعالات ذهنی و.... هستند. تحقیقات نشان داده است که متولدین فصل بهار و زمستان بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند. شروع بیماری در مردها عمدتاً 15 تا 25 سالکی و زن ها بین 25 تا 35 سالگی است.

البته درکسانی که یکی از اعضای خانواده او از این بیماری رنج می برد خطر ابتلا به اسکیزوفرنی بیشتر است.

اگر پدر یا مادر به این بیماری مبتلا باشند احتمال فرزند بیمار به 12 تا 14 درصد می رسد ولی اگر هر دو والدین مبتلا باشند احتمال فرزند مبتلا به 45 درصد می رسد.

وظیفه مهم خانواده ها در برخورد با ابتلای یکی از اعضای خانواده پذیرش بیمار است. یعنی نباید آن را طرد یا با آن بدرفتاری کند زیرا این افراد همواره در ذهن خود افکاری چون خود آزای، دیگر آزاری و خودکشی دارند. از دیگر وظایف خانواده ها تامین نیازهای بیمار از جمله نیاز مکان امن، نیاز به اشتغال، خودکفایی، نیاز به خلوت، نیاز به داشتن هویت و از همه مهم تر که در کنترل بیماری تاثیر دارد نیاز به مفید بودن و مورد نیاز بودن است.

آیا این بیماری خوب می شود؟

در جواب این پرسش که سوال خیلی از شماهاست باید گفت که:

در طبابت، دو اصطلاح خوب شدن بیماری با کنترل آن متفاوت می باشد. خوب شدن به معنای محو علت و علائم بیماری است و کنترل به معنای مهار بیماری استکه منجر به تسکین و فروکش شدن علائم بیماری می گردد.

اختلال اسکیزوفرنی با مصرف دارو و کمک های غیر دارویی کنترل می گردد، لذا اگر روزی بیمار داروی خود را مصرف نکند و یا تحت فشارها و استرس های مختلف قرار گیرد، مجدداً بیماریش ظاهر می گرددو یا تشدید می شود.

بنابراین می توان اذعان نمود که کماکان علت بیولوژیک پا برجاست و در صورت مهیا شدن شرایط، علائم بیماری آشکار می گردد.

 

 نویسنده: ميلاد سعیدی

mohammadreza بازدید : 110 یکشنبه 10 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

دومین کنفرانس ملی مددکاری اجتماعی در خمینی‌شهر برگزار می‌شود

 

رئیس دانشگاه آزاد خمینی شهر گفت: در راستای گسترش مرزهای دانش و تولید علم، دومین کنفرانس ملی علمی کاربردی مددکاری اجتماعی در این دانشگاه برگزار می‌شود.

خلیفه سلطانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» در اصفهان، گفت: جهت ارائه آخرین دستاوردهای پژوهشی در حوزه مددکاری و بهره مندی دانش پژوهان از علوم جدید، دومین کنفرانس ملی علمی کاربردی مددکاری اجتماعی با حضور صاحبنظران و اندیشمندان از سراسر کشور در سالن همایش های شهید آوینی دانشگاه آزاد خمینی شهر برگزار میشود.

رئیس دانشگاه آزاد خمینی‌شهر با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد خمینی شهر از بزرگترین دانشگاه های استان اصفهان محسوب می شود، بیان کرد: در سال جاری چند همایش ملی برگزار شده و این کنفرانس با محورهای نقش پیوندهای خانوادگی در توسعه اجتماعی و اقتصادی، نقش صندوق های قرض الحسنه فامیلی در کار و کار آفرینی، نقش مددکاری در جهان و ایران، ابعاد حقوقی و اخلاق حرفه ای مددکاری، نقش سازمانهای مردم نهاد در مددکاری و فرصت ها و تهدید ها، چالش های پیش روی مددکاری برگزار می شود.
رئیس دانشگاه آزاد خمینی شهر افزود: این کنفرانس با مشارکت سازمان بهزیستی، کمیته امداد، قوه قضائیه، سازمان هلال احمر، نیروی انتظامی، دانشگاه علوم پزشکی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشگاههای آزاد اسلامی استان اصفهان و ستاد مبارزه با مواد مخدر در خرداد ماه سال جاری برگزار می شود.
mohammadreza بازدید : 62 شنبه 19 فروردین 1391 نظرات (0)

 

من ، تو ، او


من به مدرسه میرفتم ، تا درس بخوانم
تو به مدرسه میرفتی، به تو گفته بودند باید دکتر شوی
او هم به مدرسه میرفت ، اما نمی دانست چرا

من پول تو جیبی ام را هفتگی از پدرم میگرفتم
تو پول تو جیبی نمی گرفتی همیشه پول در خانه ی شما دم دست بود
او هر روز بعد از مدرسه کنار خیابان آدامس می فروخت

چگونه در گفتگو ها موفق شویم
(به منظور ارتقاء مهارت مصاحبه)


بازکردن دکمه های کت:
  افرادی که باشما بی ريا وصميمی هستند غالباٌ دکمه های کت خود را باز کرده يا حتی آنرا از تن  در می آورند اما در يک مذاکره  رسمی اينچنين نيست . در اين شرايط افراد زمانی کت خود را در می آورند که امکان دسترسی به توافق وجود داشته باشد , به عبارت ديگر هرقدر هوای اطاق گرم باشد اگر طرفين احساس دسترسی بهتوافق را نداشته باشند کتشان را در نمی آورند.
انداختن پاروی پا:
در هنگام مذاکرات هر گاه يکی از طرفين يا هر دو ی آنها پاهای خودرا روی هم می اندازند نشانه اين است که وارد مرحله جديدی از مذاکره می شويد , مرحله ايی که امکان تفاهم کمرنگ می شود . اگر انداختن پا روی پای ديگر با گذاشتن دستها در زير بغل  بصورت ضربدر همراه باشد اوضاع وخيم تر است و بايد يک فکر جدی برای تغيير وضعيت انجام دهيد تا طرف مقابل از حالت تدافعی خارج شود.
کشيدن دست به چانه :
 
سید علی امامی جمعه     
 دانشجوی مددکاری اجتماعی 

تعداد صفحات : 17

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 167
  • کل نظرات : 7
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 5
  • آی پی امروز : 39
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 44
  • باردید دیروز : 9
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 60
  • بازدید ماه : 99
  • بازدید سال : 1,327
  • بازدید کلی : 35,058
  • نمونه بلوک 1

    نمونه متن بلوک 1