loading...
A E M - IAUKhSh
دانشجویان مددکاری اجتماعی خمینی شهر بازدید : 74 جمعه 15 اردیبهشت 1391 نظرات (1)

1. بخشی از بهداشت روانی جامعه، در گرو ازدواج درست و بهنگام است.
2. تشویق اسلام به ازدواج، از نظر سنی در آغاز جوانی است و از نظر عقلی، زمان رشد و بلوغ شخصیتی فرد است.
علل افزایش سن‏ازدواج
1. وسواس در انتخاب همسر
دقت لازم در گزینش همسر مناسب و توجه به ویژگی‏های اخلاقی، رفتاری، معنوی و ظاهری او امری ضروری و سرنوشت‏ساز است. البته این کار نباید از حد متعادل و سودمند آن، خارج شود و به وسواس در انتخاب همسر مناسب بینجامد. داشتن معیارهای دست نیافتنی و ناممکن، به دنبال فرد ایده‏آل یا همسری رؤیایی بودن، سخت‏گیری‏های بی‏مورد و نابجا، تردیدها و حساسیت‏ها، احساس ناامنی کردن و آمادگی نداشتن برای گزینش شریک زندگی، همگی عواملی هستند که ازدواج را به تأخیر می‏اندازد. چه بسا با گذر زمان، همین باریک بینی‏های بی‏اندازه، به شتاب‏زدگی در امر ازدواج بیانجامد.
در حالی که شتاب‏زدگی و دقت کافی نداشتن در انتخاب همسر نیز پشیمانی و سرزنش دیگران را نیز در پی خواهد داشت. به هر حال وسواس در هر چه باشد، برای انسان زیان‏بار است و در انتخاب همسر، سبب می‏شود که انتخاب درست صورت نپذیرد.
پیام متن:
1. پرهیز از گرفتار شدن به وسواس و حساسیت‏های نابجا در گزینش همسر.
2. جای گزین کردن معیارهای اصولی، آشنایی با فلسفه عالی ازدواج؛ تنها علاج وسواس در انتخاب همسر است.
2. سنگین کردن مخارج ازدواج
تشریفات غیرضروری ازدواج، رسم‏های نادرست و کمرشکن، مهریه‏های سنگین و سرسام‏آور و اسراف کردن‏های ویرانگر در مراسم ازدواج سبب شده است که این میثاق الهی، در نظر جوانان، بسیار دشوار جلوه کند و تشکیل زندگی مشترک، روز به روز دشوارتر و گاهی برای بسیاری از افراد ناممکن شود. در نتیجه، میانگین سن ازدواج افزایش می‏یابد. بدیهی است برای ازدواج به موقع، کاستن از توقع‏های کم اهمیت ضروری است. در این باره نیز بسنده کردن به آنچه در اختیار آدمی است و پرهیز از زیاده‏خواهی، کارساز خواهد بود. زیاده‏روی در مخارج ازدواج، افزون بر آنکه عاملی برای تأخیر در امر ازدواج است، شخص را از نظر مالی به شدت بدهکار می‏سازد و خواه ناخواه، این امر از شیرینی و رضایت ازدواج می‏کاهد.
پیام متن:
ازدواج آسان، از عوامل اصلی بهنگام بودن آن است و شخص را به موقع از فواید ازدواج برخوردار می‏سازد.
3. تغییر شرایط زندگی از سنتی به صنعتی
دگرگونی در زندگی افراد از جامعه سنتی به جامعه صنعتی همراه با اجبارهای این تغییر سبب شده است تا در الگوهای رفتاری خانواده‏ها نیز دگرگونی‏های جدّی روی دهد. در جریان جای‏گزینی الگوی مصرف، نوع پوشاک، مسکن و بالا رفتن سطح انتظار افراد، شکل و مفهوم زندگی در همه جنبه‏ها تغییر می‏یابد. هر چه از جمعیت روستاها کاسته و بر جمعیت شهرها افزوده می‏شود، به همان میزان اصول اخلاقی حاکم بر جامعه ساده‏پسند و سهل‏گیر رخت برمی‏بندد و ازدواج‏های سنتی فراموش می‏شود. تشکیل زندگی مشترک که در نخستین سال‏های جوانی و بنا بر اصول نظام سنتی، امری معقول به نظر می‏رسید، در جامعه صنعتی تا سی سالگی و بیشتر به تأخیر می‏افتد. فرهنگ شهرنشینی و جامعه صنعتی در کنار موانعی که بر سر راه ازدواج جوانان می‏گذارد، ابزار تحریک جنسی را نیز در دسترس جوان قرار می‏دهد و بدین گونه بر مشکلات حاصل از تجرد جوانان می‏افزاید.
ویل دورانت در این باره می‏نویسد:
رشد جنسی مانند سابق زود دست می‏دهد، ولی رشد اقتصادی دیرتر می‏رسد. کنترل شهوات که در زندگی سنتی امری معقول و عملی به نظر می‏رسید، در جامعه صنعتی کاری دشوار و غیرطبیعی می‏نماید. شهوت، ناگزیر سربرآورده و کف نفس مشکل می‏شود.
حفظ ارزش‏های اسلامی و نگاهداری از سنت‏های اجتماعی که بر اثر هجوم خرده فرهنگ‏های شرق و غرب در حال فروپاشی و فراموشی هستند، عامل مهمی است در اینکه خطر دیررس شدن ازدواج از میان برود و راه ازدواج به موقع برای جوان هموار شود.
پیام متن:
تنها با پای‏بندی مذهبی و اسلامی، می‏توان از پی‏آمدهای ناشی از جامعه صنعتی - که از جمله آنها تأخیر در امر ازدواج است - به سلامت و در امان ماند.
4. کاهش سطح اخلاقی جامعه
بدحجابی، چشم‏چرانی، داشتن ارتباط نامشروع دختر و پسر و آزادی به مفهوم غربی و غیراسلامی آن، امکان لذت جویی و پاسخ‏گویی جنسی را از راه غیرازدواج فراهم می‏کند، به‏گونه‏ای که احساس نیاز به ازدواج و تأمین مشروع نیازهای عاطفی و غریزی در جوان، رنگ می‏بازد و زشتی مجرد بودن کاهش می‏یابد. در این شرایط، قداست، پاکی و لزوم تشکیل خانواده از یاد می‏رود و میانگین سن ازدواج افزایش می‏یابد. جوانی که تا دیروز، خارج شدن از دوران تنهایی را به امید گام نهادن در باغ باشکوه و رشدآفرین ازدواج، افتخار می‏دانست، امروزه به داشتن آزادی، تنها به خاطر گریز از مسئولیت سرپرستی خانواده و محدودیت‏های آن شادمان است. این، همان باور اشتباه و ایده خطرناکی است که خداوند در قرآن درباره آن می‏فرماید:
بَل یریدُ الانسانُ لِیَفجُر اَمامَه. (قیامت: 5)
انسان همیشه (و تا آخر عمر) می‏خواهد که مانعی بر سر راه هوس‏های نفسانی‏اش نباشد [و آزادانه پیش برود.]
بنابراین، برای بهره‏مندی جوانان از ثمره‏های ازدواج بهنگام، بالا بردن سطح اخلاقی جامعه و تعدیل در روابط پسر و دختر، مسئله‏ای ضروری است که باید به عنوان یک فرهنگ، در بستر جامعه شکل گیرد.
پیام متن:
با افول ارزش‏های انسانی، پای‏بندی به ازدواج کاهش می‏یابد.
5. شرایط نامناسب اقتصادی
یک بهانه عمومی برای خودداری از ازدواج، مسئله فقر و نداشتن توان مالی برای اداره زندگی مشترک است. بسیاری از جوانان به سبب تهی‏دستی ازدواج نمی‏کنند و می‏پندارند که نخست باید از نظر زندگی مادی کامل باشند تا به ازدواج تن دهند و همین بینش نادرست، سال‏های طولانی، ازدواج آنان را به تأخیر می‏اندازد. حال آنکه این گونه اندیشیدن، با اصول اسلام و روح خداپرستی ناسازگار است. چه بسیار افرادی که پیش از ازدواج تنگ‏دست بودند، ولی در پی تشکیل خانواده و زندگی مشترک، با توکل بر خداوند متعال و با به کارگیری همت، اراده و تلاش خود، پایه رشد معنوی و مادی هر چه بیشتر آنان به نیکی فراهم آمد. خداوند در قرآن کریم، خطاب به این‏گونه افراد می‏فرماید:
... اِن یَکُونُوا فُقَرآ یُغْنِهِمُ اللّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَاللّهُ واسِعٌ علیمٌ. (نور: 32)
اگر مرد و زنی فقیرند، خداوند به لطف خود، آنان را بی‏نیاز می‏سازد؛ چون خداوند به احوال بندگان، آگاه و رحمتش بی‏کران است.
امام صادق علیه‏السلام با اشاره به این آیه، در نکوهش کسانی که به خاطر ترس از هزینه‏های عیال‏مندی به سراغ ازدواج نمی‏روند، می‏فرماید:
هر کس از ترس تنگ‏دستی ازدواج نکند، نسبت به لطف خدا بدگمان شده است؛ زیرا خداوند در قرآن می‏فرماید: اگر آنان فقیر باشند، خداوند از فضل خود بی‏نیازشان می‏کند.
در روایت دیگری از آن حضرت نقل است: «الرِّزْقُ مَع النِّساء وَ الْعِیال؛ روزی، همراه زنان و فرزندان است.» دلیل این امر، این است که انسان تا مجرد است، احساس مسئولیت کمتری در قبال گسترش معیشت دارد، ولی پس از ازدواج، شخصیت طفیلی او به خودکفایی و استقلال تبدیل می‏شود و برای حفظ آبرو، همه توان و تلاش خود را به کار می‏گیرد تا هر چه زودتر بر فقر پیروز شود. بنابراین، رفع مشکلات اقتصادی، در گرو همت همگانی، حذف هزینه‏های اضافی، ساده زیستی و توجه کردن به معنویات است.
پیام متن:
1. ازدواج نکردن به جهت شرایط نامناسب اقتصادی، ناامیدی از رحمت خداوند و بدگمانی به اوست.
2. رفع مشکلات مالی در نتیجه‏ی حرکت همگانی و توجه به معنویات است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 167
  • کل نظرات : 7
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 5
  • آی پی امروز : 18
  • آی پی دیروز : 9
  • بازدید امروز : 98
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 166
  • بازدید ماه : 337
  • بازدید سال : 1,565
  • بازدید کلی : 35,296
  • نمونه بلوک 1

    نمونه متن بلوک 1