loading...
A E M - IAUKhSh
دانشجویان مددکاری اجتماعی خمینی شهر بازدید : 90 چهارشنبه 25 مرداد 1391 نظرات (0)
mohammadreza بازدید : 104 جمعه 15 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

چند نکته ی لازم در تربیت کودکان
 
اهانت و تحقیر کودک، سرزنش های مداوم و انتقادهای بیجا و به کارگیری تعبیرات غیرمحترمانهاز مهمترین عواملی هستند که بذر کینه و نفرت را در دل کودک می پاشند.
نوزاد پس از تولد به ارتباط جسمی با مادر نیاز فراوان دارد؛ از این رو نباید ساعات طولانی از مادر جدا بماند. تحقیقات نشان داده است که از شش ماهگی تا سه سالگی، حضور مادر نه تنها در رشد عاطفی کودک ، بلکه در رشد بدنی و عقلی او نیز تأثیر بسزایی دارد.
در مقایسه بین فرزندان، کودکی که امتیاز نمی آورد دچار احساس خود کم بینی می شود و اعتمادش را نسبت به پدر و مادر از دست می دهد.
اگر بیش از حد ،سرعت فراگیری را در فرزندانمان تقویت کنیم، امکان باروری و تحکیم مفاهیم را در مراحل بعدی کاهش خواهد داد. سرعت اولیه و تشدید آهنگ رشد ، منجر به تأخیر قابل ملاحظه ای در مراحل بعدی می شود.
¬هرگز عیب فرزندتان را در رفتارها ، بزرگتر از آنچه هست جلوه ندهید و هرگز عیب هایش را نزد دیگران بازگو نکنید.
¬همبازی شدن با کودک علاوه بر این که او را غرق لذت و شادی می کند و صمیمیت را افزایش می دهد، اعتماد به نفس و احساس ارزشمندی را در کودک تقویت می کند.

تحقیقات نشان می دهد که کودکان پرورش یافته در منزل نسبت به کودکان مهد کودک ، ماهانه از رشد قدی بیشتری برخوردارند.
تربیتی که آزادی را به کلی در کودک نادیده بگیرد و انتخاب و میل قلبی را از وی سلب کند و تنها مبتنی بر ترس و آداب خشک و بی روح ظاهری باشد، نه تنها دوام نمی یابد بلکه در نهایتبه رکود وعصیان کودک می انجامد.
یک کارشناس مسائل روانی کودکان در اتریش می گوید: چنانچه در روابط نوزاد با پدر ممنوعیتی ایجاد شود، نوزاد در حس وفاداری و دوستی دچار نقیصه می شود و در سال های آینده توانایی ارتباط سالم را نخواهد داشت.
کودکان باید با رنج ها و مشکلات طبیعی زندگی آشنا شوند تا افرادی شکننده، رفاه زده و پر توقع بار نیایند.
اگرچه جنبه های تخیلی داستان برای کودک لذت بخش و مفید است لکن نباید در آن افراط کرد؛ داستان نباید ترس آور باشد؛داستان باید الگوی صحیح و متناسب با سن کودک را ارائه کند، بیان زیبایی ها و نیکی ها، با روح لطیف کودک سازگاراست.

دانشجویان مددکاری اجتماعی خمینی شهر بازدید : 86 پنجشنبه 14 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

تلویزیون از کودکان نابغه نمی سازد


زمان در سالهای اولیه زندگی یک کودک ارزش زیادی دارد، او هر چه شما انجام دهید را تماشا می کند و می آموزد
این ادعا همیشه خوب به نظر می رسد، کودک را جلوی ویدئو یا تلویزیون بنشانید، سپس در زمان کوتاهی او حرف زدن را یاد میگیرد و باهوش تر از بچه ی همسایه می شود. در آخرین مطالعات انجام شده بروی تاثیر برنامه های محبوب تلویزیونی بر کودکان، به نظر می رسد این امر بیشتر از آنکه خوب باشد، مضر است و حتی ممکن است در کودکان تاخیر تکلم ایجاد کند.

دانشجویان مددکاری اجتماعی خمینی شهر بازدید : 146 پنجشنبه 14 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

جنون جوانی! گل بیماری روانی

اسکیزوفرنی یا همان جنون جوانی کَه طی آن فرد هماهنگی ، همگونی بین عواطف، تفکر و رفتار آنها مشاهده نمی شود. اسکیزوفرنی زمینه ژنتیکی دارد و تقریباً 1% از جمعیت را مبتلا می سازد. بیماران قبل از شروع بیماری، افرادی گوشه گیر، نسبتاً منزوی، درونگرا، خیال پرداز و دارای دوستان معدودی هستند و از بازی هایی که مستلزم رقابت باشند پرهیز می کنند.

این افراد علاوه بر برهذیان و توهم دارای ظاهری ژولیده و نامنظم و انفعالات ذهنی و.... هستند. تحقیقات نشان داده است که متولدین فصل بهار و زمستان بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند. شروع بیماری در مردها عمدتاً 15 تا 25 سالکی و زن ها بین 25 تا 35 سالگی است.

البته درکسانی که یکی از اعضای خانواده او از این بیماری رنج می برد خطر ابتلا به اسکیزوفرنی بیشتر است.

اگر پدر یا مادر به این بیماری مبتلا باشند احتمال فرزند بیمار به 12 تا 14 درصد می رسد ولی اگر هر دو والدین مبتلا باشند احتمال فرزند مبتلا به 45 درصد می رسد.

وظیفه مهم خانواده ها در برخورد با ابتلای یکی از اعضای خانواده پذیرش بیمار است. یعنی نباید آن را طرد یا با آن بدرفتاری کند زیرا این افراد همواره در ذهن خود افکاری چون خود آزای، دیگر آزاری و خودکشی دارند. از دیگر وظایف خانواده ها تامین نیازهای بیمار از جمله نیاز مکان امن، نیاز به اشتغال، خودکفایی، نیاز به خلوت، نیاز به داشتن هویت و از همه مهم تر که در کنترل بیماری تاثیر دارد نیاز به مفید بودن و مورد نیاز بودن است.

آیا این بیماری خوب می شود؟

در جواب این پرسش که سوال خیلی از شماهاست باید گفت که:

در طبابت، دو اصطلاح خوب شدن بیماری با کنترل آن متفاوت می باشد. خوب شدن به معنای محو علت و علائم بیماری است و کنترل به معنای مهار بیماری استکه منجر به تسکین و فروکش شدن علائم بیماری می گردد.

اختلال اسکیزوفرنی با مصرف دارو و کمک های غیر دارویی کنترل می گردد، لذا اگر روزی بیمار داروی خود را مصرف نکند و یا تحت فشارها و استرس های مختلف قرار گیرد، مجدداً بیماریش ظاهر می گرددو یا تشدید می شود.

بنابراین می توان اذعان نمود که کماکان علت بیولوژیک پا برجاست و در صورت مهیا شدن شرایط، علائم بیماری آشکار می گردد.

 

 نویسنده: ميلاد سعیدی

بیماری تای ساکس عبارت است از یک اختلال ارثی و نادر دستگاه عصبی مرکزی در شیرخواران و کودکان کم سن که باعث اختلال پیشرونده و مرگ زودرس می گردد.


علایم شایع

کودک در بدو تولد، طبیعی به نظر می رسد. بین 6-3 ماهگی علایم زیر ظاهر می شوند:

از دست دادن آگاهی و تأخیر تکامل ذهنی
از دست دادن قدرت عضلات مثلاً مشکل در نشستن یا چرخیدن
کری
کوری
یبوست شدید ناشی از عصب دهی مختل به کولون
تشنج

 ناقلين هتروزيگوت براى اين سندرم فنوتيپهاى بسيار متفاوتى را نشان مىدهند. تقريباً ۵۰% از زنانى که در حالت جهش کامل هستند و در مطالعات سيتوژنتيک محل شکننده را نشان مىدهند، داراى مشکلات عقلي، از ناتوانى در يادگيرى تا عقب ماندگى ذهنى شديد هستند. تمام زنانى که در حالت PM قرار دارند، از نظر کلينيکى کاملاً طبيعى مى باشند. اخيراً گزارشهائى مبنى بر مشاهده يائسگى زودرس در زنانى که در حالت پيش جهشى قرار دارند، منتشر شده است. بزرگى تخمدان ها در بعضى از ناقلين زن مشاهده شده و نشان دهنده تأثير بيمارى بر روى غدد جنسى در هر دو جنس است. هيچ گونه مشخصه رفتارى در زنان داراى مشکلات عقلى که ناقل سندرم X شکننده هستند ديده نمى شود، ولى الگوهاى صورت، به همان شکلى که در مردان FM وجود دارد، در زنان نيز به چشم مى خورد، پيشنهاد شده است که ميزان بيان ژن معيوب در زن ها با ميزان عقب ماندگى ذهنى در ارتباط است. يک نظريه براى توضيح تفاوت در ميزان بيان در زنان ناقل جهش کامل وجود دارد که بر طبق آن، ميزان عقب ماندگى ذهني، به الگوهاى غيرفعال شدن کروموزوم X بستگى دارد، به طورى که، در زنان با عقب ماندگى ذهنى شديدتر، نسبت سلول هاى حمل کننده کروموزوم X فعال که حامل جهش X شکننده نيستند کمتر است.

   

 

دانشجویان مددکاری اجتماعی خمینی شهر بازدید : 96 چهارشنبه 18 خرداد 1390 نظرات (0)

گالاكتوزمي، يك اختلال ژنتيكي است كه با فعاليت ناكافي آنزيم هاي مورد نياز براي متابوليزه كردن گالاكتوز مشخص مي شود...

 اين بيماري از پدر و مادر به فرزند منتقل مي شود.

بچه اي كه با بيماري گالاكتوزمي متولد مي شود، ممكن است در بدو تولد سالم به نظر برسد اما مصرف شير مادر مي تواند براي او مشكلاتي مانند استفراغ، اسهال و كاهش وزن ايجاد مي كند.

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 167
  • کل نظرات : 7
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 5
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 8
  • باردید دیروز : 9
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 24
  • بازدید ماه : 63
  • بازدید سال : 1,291
  • بازدید کلی : 35,022
  • نمونه بلوک 1

    نمونه متن بلوک 1